كسی كه چون نفسش روی می آورد و چون می گریزد و چون شهوت می یابد و چون خشم می گیرد مالك آن است، )و بر آن تسلط دارد,خداوند بدن او را بر آتش حرام می كند. (تفسیر نمونه، ج 27، ص 47
*******************************
اعْدى عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتى بَيْنَ جَنْبَيْكَ. «مجموعة ورّام: 1/ 59.»
خطرناكترين دشمن تو، نفس تو است كه ميان دو پهلوى توست.
********************************
قَدْ افْلَحَ مَنْ زَكّاها* وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسّاها» «شمس: 9- 10.»
قطعا كسى كه نفس را [از آلودگى پاك كرد و] رشد داد، رستگار شد.*
************************************
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم به مجاهدين اصحابش پس از مراجعت از يكى از جنگها فرمود:
«مَرْحَباً بِقَوْمٍ قَضَوُا الْجِهادَ الْاصْغَرَ وَ بَقِيَ عَلَيْهِمُ الْجِهادُ الْاكْبَرُ.فَقِيلَ: يا رَسُولَ اللَّهِ مَا الْجِهادُ الْاكْبَرُ؟ قالَ: جِهادُ النَّفْسِ» « بحار الأنوار: 67/ 65»
آفرين بر جمعيتى كه جهاد كوچك را انجام دادند و جهاد اكبر بر آنها باقى مانده است. عرض كردند: جهاد اكبر كدام است؟ فرمود: جهاد و مبارزه با هوسهاى سركش نفسانى.
*********************************************
على عليه السّلام فرموده است: كسى كه جان خود را از سيّئات اخلاقى منزّه نسازد عادات ناپسندش او را رسوا خواهد ساخت.(غرر الحكم، صفحه 719)
********************************************
على عليه السّلام فرموده: جان خود را از شهوات پليد منزّه سازيد تا به مدارج عالى انسانى دست يابيد.(غرر الحكم، صفحه 472)
******************************************
رسول اكرم (ص) فرموده: شجاع و نيرومند آن كس نيست كه بر مردم غلبه كند و بر رقباء خود پيروز گردد، بلكه شجاع آن كسى است كه بر نفس سركش خود مسلّط شود و عنان هوى و تمايلات خويش را در دست گيرد.(مستدرك الوسائل، جلد 2، صفحه 270)
****************************************
على عليه السّلام فرموده است: سعادتمند كسى است كه همواره بر نفس خود غالب باشد و نفسش بر او مسلّط نگردد، او مالك هوى و تمايلات خود باشد و هواى نفس بر وى حكومت نكند.(فهرست غرر، صفحه 427)
***********************************
على عليه السّلام فرموده: بر خواهشهاى نفسانى خود غلبه كنيد و از محيط خطرش بگريزيد، چه اگر هواى نفس شما را بدام خود بيفكند وارد محيط هلاكتان مي كند و به نهايت درجه سقوط و تباهى گرفتارتان مي سازد(فهرست غرر، صفحه 425
***************************************
امير المؤمنين (ع) ميفرمود: آن كس كه بحساب نفس خود رسيدگى كند بر عيوب و نقائص خويش آگاه مى شود و از گناهان خود مطلع مي گردد، در آن موقع است كه مي تواند خويشتن را درمان كند، گناهان را ترك گويد، و عيوب خود را اصلاح نمايد.( غرر الحكم صفحه 696
****************************************
أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ أَ فَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا. «فرقان آیه 43»
(آيا ديدى كسى را كه هواى نفسش را معبود خود برگزيده است؟! آيا تو مىتوانى او را هدايت كنى (يا به دفاع از او برخيزى)
*****************************************
على (ع) به پيروان خود مي فرمايد: من از دو چيز بيش از هر چيز بر شما مي ترسم: يكى پيروى از تمايلات نفس و ديگر آرزوى دراز(نهج البلاغه ملا فتح اللَّه صفحه 105
****************************
تقوی و پرهیزکاری دوای دردهای قلب های شماست؛ بینائی قلب های کور شماست؛ شفای مرض بدن های شماست؛ صلاح عیب های افکار شماست(نهج البلاغه، خطبه 198
******************************
«انَّ اللَّهَ سُبْحانَهُ جَعَلَ الذِّكْرَ جَلاءً لِلْقُلُوبِ» «بحارالانوار، ج 69، ص 325. »
خداوند بزرگ، ذكر [خود] را صفاى دلها قرار داده است.
********************************
امير مؤمنان سلام الله عليه فرمود:
«انَّ اللَّهَ سُبْحانَهُ لَمْ يَعِظْ احَداً بِمِثْلِ هْذَا الْقُرآنِ ... وَ ما لِلْقَلْبِ جَلاءٌ غَيْرُهُ» «نهج البلاغه خطبه 176»
خداوند هيچ كس را به [بهتر از] اين قرآن پند نداد و براى دل صفايى چون قرآن نيست.
*******************************
تمام گرفتاريهايى كه براى ملتها هست براى اين است كه تزكيه در كار نبوده است(صحيفه امام، ج9، ص: 134
*******************************
اگر انسان خباثت را از نهادش بيرون نكند، هر چه درس بخواند و تحصيل نمايد نه تنها فايده اى بر آن مترتب نمى شود بلكه ضررها دارد(جهاد اكبر، ص: 18
***************************
«چون دانى كه قرآن متقيان را هدى است پس نسب تقوى درست كن تا تو را در پرده عصمت خويش گيرد. مى گويد جلّ جلاله- ان اكرمكم عندالله اتقيكم- فردا به رستاخيز همه نِسَبها بريده شود مگر نِسَب تقوى كه امروز به پناه تقوى شود فردا به جوار مولى رسد.( تفسير كشف الاسرار، ج 1، ص55